Search This Blog

Thursday 27 October 2011

Oh Manik Crumble Ku!

Sejak dua menjak ni aku sangat2 berminat la dengan jahitan manik kat baju2 kurung ni. Selama ni tau jahit seluar koyak je. Tu pun lepas SPM baru tau macam mana nak jahit. Sebabnya duduk jauh dari rumah, nun kat Terengganu (zaman diploma). Teringat pulak zaman sekolah dulu ada subjek Kemahiran Hidup. Kami semua kena jahit vest. Cikgu suruh bawak balik jahit kat rumah. Aku bawak balik kat ibu aku, siap pesan, "Ibu, tolong jahit tapi jangan jahit lawa2 ye. Nanti kantoi dengan cikgu". Ibu aku senyum je, dia tau anak dia ni kalau dapat jarum dengan benang, silap haribulan terjahit jari dengan vest tu pulak nanti. Hehehehe..


Berbalik pada jahitan manik ni, aku start minat time nak kahwin tahun lepas. Konon tak nak keluar duit lebih beli baju kurung baru. Nak jahit manik je kat baju kurung yang baru tempah (baju kurung ungu polos). Mula la surfed kat internet segala blog pasal jahitan manik ni. Siap print out gambar lagi sebab nak tiru. Tak tau kenapa
aku tak terfikir nak dapatkan tutorial je. Konon hebat sangat la nak jahit manik ikut gambar. Jahitan manik ni ada macam2, yang aku paling suka tengok (bukan jahit ye) jahitan manik manjalara & crumble. Yang nampak macam senang jahitan manik tabur la. So secara automatiknya aku pilih nak jahit manik tabur kat baju kurung ungu polos aku tu. Boleh tahan la bagi rookie macam aku ni (puji diri sendiri sikit hehehe). Tapi masa yang aku ambil untuk siapkan? Hahahaha jeng jeng jeng..........................................................2 bulan! Lambat gilerrrr. Tapi aku puas hati walaupun lambat siap & biasa2 je, dapat jugak la pujian member2 office. Kembangggggggggggggggggg!


Aku ni banyak baju kurung polos. So, baru2 ni aku teringin nak jahit manik kat baju kurung biru/ungu polos yang satu ni. Dah dua tiga jenis jahitan manik aku dah cuba. Tetas balik sebab tak lawa je nampak. Aku dah petak. So, macam biasa cari idea kat internet la! Kan aku ada kata aku berkenan sangat kat jahitan manik crumble ni, so aku start la jahit ahad lepas. bersemangat ni walaupun tak cukup manik pearl aku tu. Bila aku dah excited aku memang kurang sabar sikit huhuhuhuhuu. Konon2 idea datang membuak2 la ni. Maka terjahit la manik2 tu kat lengan baju aku. Tiga malam straight aku jahit, baru siap separuh lengan kiri je. Ye! Memang aku jahit lambat! Rookie la! (Cover line sendiri!). Bila aku penuhkan lagi manik bulat kecik tu, aku macam tersedar, "Macam buruk je......hmmmmm....". Aku dah rasa macam nak stress je. Haisyyyy! Tak lawa la pulak! Warna manik tu macam tenggelam je. Tu la, tak sabar sangat. Kan ke manik pearl tu tak cukup, tak sabar sangat nak jahit jugak guna manik bulat kecik tu. Dah menyesal! Sudahnya malam semalam aku tak abiskan pun lagi sebelah lengan tu sebabnya aku dah bercadang nak pegi beli manik pearl tu petang ni jugak! (Tengok tu.......tak sabar lagi tu....). So kebarangkalian aku tetas balik apa yang aku jahit 3 malam straight haritu agak tinggi! Hurrrrmmmmm........nak buat macam mana, degil sangat! Nasib baik husband aku memahami. Kalau tak dah lama kena bebel! Huhuhu tengok la, nanti dah siap yang latest (kalau lawa) akan ku pamerkan & banding2kan dengan yang tak lawa tu kat blog ni chewahhhh! Ok la, till next time! Ciao!

No comments:

Post a Comment